Elise van der Lans
“De RDW gaat uit van de trainee en in welke richting die zich wil ontwikkelen”
Een vrij impulsieve switch, noemt ze het zelf, haar overstap van een opleiding in de zorg naar de studie automotive. Maar ze heeft er geen seconde spijt van. Sterker nog, inmiddels is Elise van der Lans trainee bij de RDW en ziet ze een lange loopbaan hier wel zitten. “Er zijn zoveel afdelingen en divisies, je kunt alle kanten op. Daarnaast ontwikkelt de markt zich supersnel, ik maak continu interessante en leuke dingen mee.”
Sef Nazarian
“Ik werk mee aan de vernieuwing in de automotive”
Na zijn hbo-studie autotechniek werkte Sef jaren aan de andere kant van zijn huidige bureau. In dienst van commerciële bedrijven begeleidde hij de aanvragen voor typegoedkeuringen van voertuigen of voertuigonderdelen. Nu is hij een van de inspecteurs die beoordeelt of die producten aan wet- en regelgeving voldoen; we noemen dat homologatie. “In Nederland is de RDW dé plek om aan homologatie in de automotive-industrie te werken. Met alle innovaties die spelen, heb ik als inspecteur een belangrijke rol in de vernieuwing.”
Anna Khanamirjan
“In deze baan vond ik juridische uitdaging én volop ruimte om te groeien”
Wat begint als een vakantiebaan blijkt voor senior behandelmedewerker Anna Khanamirjan de kickstart van een mooie carrière binnen de RDW. Bij de unit Voertuigregistratie en Documenten behandelt ze wijzigingen in de registratie van voertuigen die gesloopt of geëxporteerd worden. “Een juridische uitdaging, want we maken vaak gebruik van maatwerk om onze klanten te helpen. Wat me daarnaast positief heeft verrast? De ontwikkelmogelijkheden. Binnenkort start ik met een nieuwe rol als adviseur.”
Ivo van Deijk
“Bij de RDW ben ik nog lang niet uitgeleerd”
“Ik wil graag uitgedaagd worden”, zegt Ivo, technisch medewerker lichte voertuigen bij de RDW. Wat hij daarmee bedoelt, blijkt alleen al uit zijn loopbaan. Rond de eeuwwisseling rolde hij zonder papieren in de autobranche. Via een avondopleiding haalde hij de nodige diploma’s en in de jaren die volgden groeide hij door in zijn vak. Vóór zijn overstap naar de RDW was hij bij een merkdealer diagnosespecialist, apk-keurmeester én monteur voor elektrische voertuigen. “Door de elektrificatie draaide mijn werk steeds vaker om softwarematige storingen. Voor mij tijd om andere uitdagingen te zoeken. Die heb ik bij de RDW gevonden.”
Rick Venema
“Ik zit als software engineer dicht op de ontwikkelingen en innovaties in de automotivebranche.”
De RDW registreert en beheert miljoenen voertuiggegevens in ons land. Gegevens van onder meer rijbewijzen, snelle motorboten en zelfs drones. Die worden duizenden keren per dag geraadpleegd door bijvoorbeeld politie, justitie, de Belastingdienst en verzekeraars. Rick Venema is software engineer bij RDW in Groningen: “Met mijn werk draag ik bij aan de veiligheid op de openbare wegen in Nederland.”
Jhammy Maria
“Ik heb in deze functie echt een hele goede werk-privébalans”
Wist je dat er alleen al meer dan acht miljoen personenauto’s zijn in Nederland? Die moeten volgens de wet periodiek gekeurd worden. Zo vergroten we de veiligheid op onze drukke wegen en beschermen we het milieu. Die apk-keuringen kunnen we als RDW onmogelijk zelf doen. Dat laten we over aan erkenninghouders. Jhammy Maria is een van onze controleurs die steekproefsgewijs checkt of de erkenninghouders hun werk goed doen. “Echt een geweldige baan”, aldus Jhammy. “Ik werk zelfstandig en krijg op veel verschillende plekken in Nederland een kijkje in de keuken. En door mijn werktijden houd ik ook nog eens veel tijd over voor mijn gezin.”
Daniëlle Vogel
“Ik zorg voor vernieuwing in onze processen en systemen”
Het kenteken- en het rijbewijsregister, maar ook de registers voor verzekeringen, snelle motorboten en zelfs drones: die zijn allemaal in beheer bij de RDW in Veendam. Ze worden miljoenen keren per jaar geraadpleegd, onder meer door de politie en door burgers en bedrijven. Afdelingsadviseur Daniëlle Vogel zorgt voor vernieuwing in de processen. “Uitdagend, want elke verandering heeft impact op onze klanten en gebruikers.”
David Brouwer
“Ik doe uitdagend werk én heb een goede werk-privébalans”
Twintig jaar sleutelde David aan bedrijfswagens bij een merkdealer, toen hij besloot om het stuur om te gooien. Nu zet hij al een aantal jaren zijn kennis en ervaring in als technisch medewerker zware voertuigen bij de RDW. Waarom hij voor onze organisatie koos? “Om te beginnen had ik als meewerkend voorman bij de dealer geen doorgroeimogelijkheden meer”, vertelt hij. “Bij de RDW vond ik nieuwe en interessante uitdagingen. En een goede werk-privébalans. Want inmiddels had ik een gezin met kleine kinderen. Dan merk je hoe belangrijk die balans is.”
Ryan & Rick
Mensen helpen met hun autoverzekering, bijzondere voertuigen op kenteken krijgen of het rijbewijs van een buitenlandse voetballer omwisselen in een Nederlands rijbewijs. Als backofficemedewerker werk je altijd op het raakvlak tussen dienstverlening en mensen. Ryan en Rick vertellen hoe ze bij de RDW binnenkwamen en wat hun werk zo leuk maakt. “Je krijgt de tijd om een klant echt te helpen."
Martijn ten Klooster
Jaarlijks krijgen we bij de RDW meer dan een miljoen telefoontjes te verwerken. Die klanten willen we allemaal binnen 30 seconden spreken en in één keer goed helpen. Natuurlijk bellen ze niet netjes gespreid over de dag, maar in pieken en dalen. Martijn ten Klooster leidt als Workforce Management-specialist vraag en aanbod in goede banen.
Jan Strijk
"Een nieuwe divisie vol kansen en uitdagingen"
Sinds begin dit jaar hebben we een nieuwe divisie, specifiek voor twee tolprojecten: tijdelijke tolheffing op de Blankenburg verbinding en later ook op de ViA15 en landelijke vrachtwagen heffing. Ik geef leiding aan deze divisie die hard werkt om tol op deze nieuw aan te leggen trajecten te realiseren. De opening van de Blankenburgverbinding bij Vlaardingen staat gepland voor 2024 – die kan niet open als wij niet klaar zijn. Dat is natuurlijk wel spannend, al streven we ernaar om een half jaar voor de opening klaar te zijn.
Joris Rietveld
“Ik breng de complexe werelden van processen en ICT bij elkaar.”
Of het nu gaat om auto’s, vaartuigen of zelfs drones, de registratie ervan gebeurt in onze systemen. Een belangrijke bron van informatie voor bijvoorbeeld de politie, de Belastingdienst en verzekeraars. En ook particulieren en onze eigen collega’s maken gebruik van de registers. We zijn constant bezig om de systemen beter en klantvriendelijker te maken. En richten nieuwe registers in. Dan komt Joris Rietveld in actie. “Ik breng de complexe werelden van de proces- en de ICT-kant bij elkaar.”
Martin Eerhart
“Nog steeds bezig met auto’s, maar zonder commerciële druk en met meer tijd voor mijn gezin”
Van leerling-monteur in een garage tot chef werkplaats bij een grote Toyota-dealer. Werken tussen de auto’s geeft Martin energie. Maar na een jaar of zeventien in de commerciële sector was hij toe aan iets nieuws. De steekproefcontroleurs van de RDW kwamen regelmatig bij zijn oude werkgever over de vloer en dat wekte zijn interesse. Zou dat werk ook iets voor hem zijn? Inmiddels kan hij volmondig ‘ja’ zeggen op die vraag. En pas op, hij steekt je aan met zijn enthousiasme!
Andrea Horlings
“Het klantcontactcentrum is dé basis om het werk van de RDW te leren kennen”
Bij het klantcontactcentrum van de RDW beantwoorden ruim honderd collega’s zo’n miljoen telefoontjes, tweehonderdduizend e-mails en tachtigduizend vragen via social media per jaar. Het grootste gedeelte van de uiteenlopende vragen komt van particulieren. “Omdat het klantcontactcentrum zo breed georiënteerd is, krijg je een goed beeld van het werk van elke afdeling binnen de RDW”, vertelt klantenservicemedewerker Andrea Horlings. “Wil je doorgroeien binnen de organisatie, dan biedt dit werk je een uitstekende basis.”
Jurrie Houwen
Hoeveel jongeren mogen dit jaar hun rijbewijs behalen? Dat is een van de vragen die aan bod komen in het werk van assistent-controller Jurrie Houwen. Bij de divisie Registatie en Informatie van de RDW helpt hij het management in te spelen op onder andere de verwachte hoeveelheid rijbewijsaanvragen. “Doordat ik voor de hele divisie werk, krijg ik bij elke unit een kijkje in de keuken. Zo ben ik betrokken bij uiteenlopende onderwerpen. Van de aanvraag van kentekens en rijbewijzen tot het toezicht op de apk- en verzekeringsplicht. En bij welk overleg ik ook aanschuif, er hangt altijd een open, persoonlijke sfeer.”
Jolanda Zoet
“Door goede samenwerkingen kan ik mijn juridische kennis optimaal benutten”
Toetsen of een beleidsvoornemen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitvoerbaar is voor de RDW. Onderzoeken of een registratie wel voldoet aan de Algemene verordening gegevensbescherming. Meewerken aan de vernieuwing van het erkenningenstelsel voor voertuigbedrijven. Uitdagingen waar Jolanda Zoet aan werkt in haar functie als juridisch consultant. “Ik maak de vertaalslag van wet- en regelgeving naar de diensten van de RDW. Samen met collega’s uit al onze domeinen werk ik aan processen die kloppen.”
Hans Lambeck
"Ik denk mee over bedrijfsprocessen die innovatieve ontwikkelingen mogelijk maken"
Digitale rijbewijzen, toezicht op de CO2-uitstoot van voertuigen en meer directe communicatie met klanten. Hoe passen die ontwikkelingen in de bedrijfsvoering van de RDW? Daarover adviseert business controller Hans Lambeck verschillende afdelingen van de divisie Registratie en Informatie. “Ik mag managers ondersteunen en ze op weg helpen bij interessante vraagstukken. Samen gaan we voor resultaat. Tegelijkertijd krijg ik alle vrijheid om mijn werk zelfstandig in te delen.”
Ivo Gerritsen
Technisch medewerker Ivo Gerritsen, werkzaam op het keuringsstation in Den Bosch, neemt ons mee in zijn werkdag en vertelt o.a. over digitalisering, wet- en regelgeving, de ontwikkelingsmogelijkheden binnen de RDW en zijn passie voor vrachtwagens.
Hoe werken wij bij RDW ICT?
Hoe blijft de divisie ICT wendbaar bij snelle maatschappelijke veranderingen zoals slimme, elektrische, zelfrijdende voertuigen, big data en intelligente transportsystemen. De wereld verandert snel en de wensen die vanuit de maatschappij op ons afkomen ook. Om hier goed op in te spelen moet de RDW wendbaar zijn en nauw samenwerken met partners. Dit geldt voor alle medewerkers van de RDW.