Collega's vertellen
Wij werken aan een nieuwe tijd

Anna Khanamirjan

Senior behandelmedewerker

“In deze baan vond ik juridische uitdaging én volop ruimte om te groeien”

Wat begint als een vakantiebaan blijkt voor senior behandelmedewerker Anna Khanamirjan de kickstart van een mooie carrière binnen de RDW. Bij de unit Voertuigregistratie en Documenten behandelt ze wijzigingen in de registratie van voertuigen die gesloopt of geëxporteerd worden. “Een juridische uitdaging, want we maken vaak gebruik van maatwerk om onze klanten te helpen. Wat me daarnaast positief heeft verrast? De ontwikkelmogelijkheden. Binnenkort start ik met een nieuwe rol als adviseur.”

Lees meer

Rick Venema

Software engineer bij de divisie ICT in Groningen

“Ik zit als software engineer dicht op de ontwikkelingen en innovaties in de automotivebranche.”

De RDW registreert en beheert miljoenen voertuiggegevens in ons land. Gegevens van onder meer rijbewijzen, snelle motorboten en zelfs drones. Die worden duizenden keren per dag geraadpleegd door bijvoorbeeld politie, justitie, de Belastingdienst en verzekeraars. Rick Venema is software engineer bij RDW in Groningen: “Met mijn werk draag ik bij aan de veiligheid op de openbare wegen in Nederland.”

Lees meer

Daniëlle Vogel

Afdelingsadviseur bij de RDW

“Ik zorg voor vernieuwing in onze processen en systemen”

Het kenteken- en het rijbewijsregister, maar ook de registers voor verzekeringen, snelle motorboten en zelfs drones: die zijn allemaal in beheer bij de RDW in Veendam. Ze worden miljoenen keren per jaar geraadpleegd, onder meer door de politie en door burgers en bedrijven. Afdelingsadviseur Daniëlle Vogel zorgt voor vernieuwing in de processen. “Uitdagend, want elke verandering heeft impact op onze klanten en gebruikers.”

Lees meer

Ryan Fonseca & Rick Vos

Medewerker en adviseur backoffice

Mensen helpen met hun autoverzekering, bijzondere voertuigen op kenteken krijgen of het rijbewijs van een buitenlandse voetballer omwisselen in een Nederlands rijbewijs. Als backofficemedewerker werk je altijd op het raakvlak tussen dienstverlening en mensen. Ryan en Rick vertellen hoe ze bij de RDW binnenkwamen en wat hun werk zo leuk maakt. “Je krijgt de tijd om een klant echt te helpen."

Lees meer

Jeroen Beerthuizen

Steekproefcontroleur bij de divisie Toezicht & Beoordeling

Als steekproefcontroleur hou ik toezicht op bedrijven met een APK erkenning en zorg ervoor, dat de APK keuring correct wordt uitgevoerd. Het verloopt niet altijd goed. Je moet dat dan wel op een duidelijke manier kunnen uitleggen. Je bent altijd alleen op pad; dat vraagt om zelfstandigheid, verantwoordelijkheid en weerbaarheid. De dagelijkse afwisseling aan autobedrijven, mensen en plaatsen vind ik het leukst aan mijn werk. Bij de RDW wil ik bijdragen aan een schoon en veilig wagenpark en doorgroeien naar Bedrijveninspecteur.

Martijn ten Klooster

Workforce Management specialist

Jaarlijks krijgen we bij de RDW meer dan een miljoen telefoontjes te verwerken. Die klanten willen we allemaal binnen 30 seconden spreken en in één keer goed helpen. Natuurlijk bellen ze niet netjes gespreid over de dag, maar in pieken en dalen. Martijn ten Klooster leidt als Workforce Management-specialist vraag en aanbod in goede banen.

Lees meer

Joris Rietveld

Productieconsultant ICT

“Ik breng de complexe werelden van processen en ICT bij elkaar.”

Of het nu gaat om auto’s, vaartuigen of zelfs drones, de registratie ervan gebeurt in onze systemen. Een belangrijke bron van informatie voor bijvoorbeeld de politie, de Belastingdienst en verzekeraars. En ook particulieren en onze eigen collega’s maken gebruik van de registers. We zijn constant bezig om de systemen beter en klantvriendelijker te maken. En richten nieuwe registers in. Dan komt Joris Rietveld in actie. “Ik breng de complexe werelden van de proces- en de ICT-kant bij elkaar.”

Lees meer

Andrea Horlings

Medewerker klantcontactcentrum

“Het klantcontactcentrum is dé basis om het werk van de RDW te leren kennen” 

Bij het klantcontactcentrum van de RDW beantwoorden ruim honderd collega’s zo’n miljoen telefoontjes, tweehonderdduizend e-mails en tachtigduizend vragen via social media per jaar. Het grootste gedeelte van de uiteenlopende vragen komt van particulieren. “Omdat het klantcontactcentrum zo breed georiënteerd is, krijg je een goed beeld van het werk van elke afdeling binnen de RDW”, vertelt klantenservicemedewerker Andrea Horlings. “Wil je doorgroeien binnen de organisatie, dan biedt dit werk je een uitstekende basis.”

Lees meer

Ivo Gerritsen

De dag van technisch medewerker Ivo Gerritsen

Technisch medewerker Ivo Gerritsen, werkzaam op het keuringsstation in Den Bosch, neemt ons mee in zijn werkdag en vertelt o.a. over digitalisering, wet- en regelgeving, de ontwikkelingsmogelijkheden binnen de RDW en zijn passie voor vrachtwagens.

Gerben Feddes

Senior adviseur bij de divisie Voertuigtechniek in Zoetermeer

De RDW is een ontzettend leuke organisatie om voor te werken, uniek in zijn soort.
We hebben behoefte aan mensen die zelfstandig denken en werken en een weerwoord durven te geven. Daar komen we als organisatie verder mee. Ik zie de komende tien jaar nog volop uitdaging bij de RDW, er is kort gezegd nog geen ander bedrijf dat mij meer trekt dan de RDW!

Jurrie Houwen

Assistent-controler

Hoeveel jongeren mogen dit jaar hun rijbewijs behalen? Dat is een van de vragen die aan bod komen in het werk van assistent-controller Jurrie Houwen. Bij de divisie Registatie en Informatie van de RDW helpt hij het management in te spelen op onder andere de verwachte hoeveelheid rijbewijsaanvragen. “Doordat ik voor de hele divisie werk, krijg ik bij elke unit een kijkje in de keuken. Zo ben ik betrokken bij uiteenlopende onderwerpen. Van de aanvraag van kentekens en rijbewijzen tot het toezicht op de apk- en verzekeringsplicht. En bij welk overleg ik ook aanschuif, er hangt altijd een open, persoonlijke sfeer.”

Lees meer

Jolanda Zoet

Juridisch consultant

“Door goede samenwerkingen kan ik mijn juridische kennis optimaal benutten”

Toetsen of een beleidsvoornemen van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat uitvoerbaar is voor de RDW. Onderzoeken of een registratie wel voldoet aan de Algemene verordening gegevensbescherming. Meewerken aan de vernieuwing van het erkenningenstelsel voor voertuigbedrijven. Uitdagingen waar Jolanda Zoet aan werkt in haar functie als juridisch consultant. “Ik maak de vertaalslag van wet- en regelgeving naar de diensten van de RDW. Samen met collega’s uit al onze domeinen werk ik aan processen die kloppen.”

Lees meer

Hans Lambeck

Business controller

"Ik denk mee over bedrijfsprocessen die innovatieve ontwikkelingen mogelijk maken"

Digitale rijbewijzen, toezicht op de CO2-uitstoot van voertuigen en meer directe communicatie met klanten. Hoe passen die ontwikkelingen in de bedrijfsvoering van de RDW? Daarover adviseert business controller Hans Lambeck verschillende afdelingen van de divisie Registratie en Informatie. “Ik mag managers ondersteunen en ze op weg helpen bij interessante vraagstukken. Samen gaan we voor resultaat. Tegelijkertijd krijg ik alle vrijheid om mijn werk zelfstandig in te delen.”


Lees meer

Hoe werken wij bij RDW ICT?

Hoe blijft de divisie ICT wendbaar bij snelle maatschappelijke veranderingen zoals slimme, elektrische, zelfrijdende voertuigen, big data en intelligente transportsystemen. De wereld verandert snel en de wensen die vanuit de maatschappij op ons afkomen ook. Om hier goed op in te spelen moet de RDW wendbaar zijn en nauw samenwerken met partners. Dit geldt voor alle medewerkers van de RDW.