Jhammy Maria 

Steekproefcontroleur

Ik heb in deze functie echt een hele goede werk-privébalans

Wist je dat er alleen al meer dan acht miljoen personenauto’s zijn in Nederland? Die moeten volgens de wet periodiek gekeurd worden. Zo vergroten we de veiligheid op onze drukke wegen en beschermen we het milieu. Die apk-keuringen kunnen we als RDW onmogelijk zelf doen. Dat laten we over aan erkenninghouders. Jhammy Maria is een van onze controleurs die steekproefsgewijs checkt of de erkenninghouders hun werk goed doen. “Echt een geweldige baan”, aldus Jhammy. “Ik werk zelfstandig en krijg op veel verschillende plekken in Nederland een kijkje in de keuken. En door mijn werktijden houd ik ook nog eens veel tijd over voor mijn gezin.”

Manier van werken die rust geeft

De grootste plus aan zijn baan als steekproefcontroleur bij de RDW? Daar hoeft Jhammy geen seconde over na te denken. “Ik weet vooraf nooit hoe mijn werkdag eruitziet en hoef me dus ook niet druk te maken over wat ik allemaal nog moet doen. Dat geeft me rust. Een dag van te voren hoor ik in welk gebied ik aan de slag ga. Op de dag zelf krijg ik ’s morgens door waar mijn eerste controleklus is. Ben ik klaar, dan heeft ondertussen wel ergens anders een keurmeester een auto afgemeld voor de apk. Als die geselecteerd wordt voor een steekproef, dan is dat mijn volgende klus.”

Tijd voor het gezin

Een nog grotere plus is de werk-privébalans. “Vanaf half negen ben ik beschikbaar om steekproeven uit te voeren. Ik heb dus genoeg tijd om samen met mijn gezin te ontbijten en de kinderen naar school te brengen”, vertelt Jhammy. “Ook fijn is dat ik vier dagen van negen uur kan werken. Zo maak ik een volle week én heb ik een dag per week alle tijd voor mijn kinderen. En wil ik die roostervrije dag een keer op een ander moment in de week, dan is dat meestal snel geregeld.”

Werken met mensen

Jhammy is graag onder de mensen. Een eigenschap die perfect past bij zijn functie. “Het komt natuurlijk voor dat ik ergens een auto moet afkeuren die de keurmeester goed had bevonden. Niemand vindt het leuk als het werk wordt afgekeurd. Zo’n moment kan wel eens spannend zijn. Maar daar ben ik op voorbereid. Voordat ik bij de RDW aan de slag ging, heb ik zelf een jaar of tien in een garage gewerkt. Ook als keurmeester. Ik kan me dus prima verplaatsen in de positie van de ander. Meestal heeft een keurmeester dan ook wel begrip voor mijn bevindingen.”

Bijblijven in de techniek

Techniek, dat is waar Jhammy’s werk uiteindelijk om draait. Door cursussen te volgen en zich te verdiepen in nieuwe systemen blijft hij op de hoogte van de belangrijke ontwikkelingen in de automotive. “Elk jaar verandert er wel iets in de keuringen. Denk aan de invoering van de deeltjesteller om de emissie van dieselauto’s te meten. En hoe borg je de veiligheid bij de keuring van elektrische auto’s? Bij de RDW krijg je een flink budget om continu te blijven leren. Ook met het oog op je eigen carrière. Dat is nóg een plus van werken bij de RDW”, besluit hij.