Werken aan een nieuwe tijd

Werken bij de RDW

Ryan Fonseca & Rick Vos - Medewerker en adviseur backoffice

Mensen helpen met hun autoverzekering, bijzondere voertuigen op kenteken krijgen of het rijbewijs van een buitenlandse voetballer omwisselen in een Nederlands rijbewijs. Als backofficemedewerker werk je altijd op het raakvlak tussen dienstverlening en mensen. Ryan en Rick vertellen hoe ze bij de RDW binnenkwamen en wat hun werk zo leuk maakt. “Je krijgt de tijd om een klant echt te helpen.”

Ryan werkt nu 3 jaar bij de RDW. Het leuke aan zijn werk vindt hij de afwisseling en het team waarin hij werkt. "Ik hecht veel waarde aan een fijne werksfeer en leuke collega's. Het is hier erg gemoedelijk." Rick werkt inmiddels meer dan 10 jaar bij de RDW. “Ik wil mezelf blijven ontwikkelen. De RDW denkt mee in je kwaliteiten en biedt je een ontwikkelpad om te ontdekken wat je leuk vindt en waar je goed in bent.”

Solliciteren in de Euroborg

Ryan en Rick hebben allebei een commerciële achtergrond, maar zochten een omgeving waar ze klanten echt kunnen helpen. Ryan solliciteerde op zo’n speciale avond in de Euroborg. “Dat maakte indruk! Ik zocht een baan als backoffice-medewerker, maar daar waren toen geen vacatures. Wel kon ik beginnen bij het Klant Contact Centrum. Daar leer je snel alle dienstverlening kennen. Dat maakt die plek de perfecte springplank: na acht maanden kon ik alsnog naar de backoffice. Bij Rijbewijzen duik ik juist in één van de onderwerpen en leer ik alle ins & outs.”

Tempo-Team

Rick begon zijn RDW-carrière juist bij de unit Rijbewijzen: “Bij de RDW krijg je veel kansen om je te ontwikkelen en door te groeien. Ik ben begonnen als uitzendkracht, vervolgens aangenomen en aan de slag gegaan als medewerker backoffice. Bij Rijbewijzen kom je weleens vervalste rijbewijzen uit het buitenland tegen. Daar wilde ik meer van weten. Ik kreeg de kans om mij in documentfraude te verdiepen en heb me doorontwikkeld tot documentdeskundige.”

Denken in kwaliteiten

Ook daarna zat Rick niet stil. “Ik heb een assessment gedaan om te ontdekken wat ik leuk vind en waar ik goed in ben. Erg fijn dat ik die kans kreeg! Mijn kracht bleek te liggen bij de menselijke en cijfermatige kant. De ontwikkeling naar teammanager bleek niet zo bij mij te passen, maar die van adviseur Bedrijfsvoering wel. Daar zijn zowel de cijfermatige als menselijke kant van belang. Die rol heb ik nu bij de unit Handhaving.”

Kennis overbrengen
Ryan: “Toen ik net begon bij Rijbewijzen, deed ik licht administratieve werkzaamheden. Dat werd uiteindelijk een veelzijdig takenpakket. Inmiddels ben ik allround opgeleid en beoordeel ik het ene moment dossiers en het andere moment beantwoord ik telefoontjes van gemeenten, politie of CBR. Inmiddels geef ik ook een opleiding. Erg leuk om de kennis over te brengen op nieuwe medewerkers.”
Rick: “Als adviseur houd ik mij nu bezig met de bedrijfsvoering, procesverbetering, procesanalyse en implementatie van nieuwe systemen. Wanneer je op kantoor bent, merk je dat je veel moet schakelen tussen werkzaamheden. Hier ligt nu juist mijn kracht. Dat maakt elke dag weer anders.”