Project
Werk jij mee aan een nieuwe tijd?

Tol heffen om nieuwbouw te financieren

Rijkswaterstaat heeft twee belangrijke nieuwbouwprojecten op het programma staan: een nieuw gedeelte van de A15 tussen Arnhem en Nijmegen en de Blankenburgverbinding bij Rotterdam. Die gaan respectievelijk in 2024 en 2025 open. Projecten waar flinke budgetten mee zijn gemoeid. Om deze verbindingen snel te kunnen aanleggen, gaat de Rijksoverheid i.p.v. deze wegen tol heffen. Dat gebeurt met een free-flowsysteem; geen tolpoortjes, maar camera’s die de kentekens detecteren. Weggebruikers betalen voor- of achteraf aan tolproviders voor een eenmalige doorgang of een abonnement. 

Centrale rol 

De RDW speelt een centrale rol bij de tijdelijke tolheffing: wij verzamelen de passagedata, registreren en verwerken deze, en zorgen dat de rekeningen bij de goede tolprovider terecht komen. Ook handelen we vragen, klachten en bezwaren af. Deze tolheffing is een nieuw en complex proces waarbij veel partijen betrokken zijn. Het moet in één keer goed gebeuren. In de toekomst wil de Nederlandse overheid ook een vrachtwagenheffing invoeren. Op deze manier gaan binnenlandse en buitenlandse vrachtwagens betalen voor het gebruik van de Nederlandse wegen. De netto-opbrengst uit de vrachtwagenheffing wordt in overleg met de vervoerssector gebruikt voor innovatie en verduurzaming van de vervoerssector. Ook daarbij gaat de RDW een rol spelen.