Markttoezicht in de voertuigindustrie
Voertuigen moeten te allen tijde veilig zijn voor bestuurders, passagiers en andere weggebruikers. Vroeger was het voldoende om voertuigen één keer toe te laten op de openbare weg en met een jaarlijkse apk-keuring de veiligheid van voertuigen te controleren. Bleek later dat er een productiefout in de voertuigen zat, dan voerde de fabrikant met hulp van de RDW een terugroepactie uit.
Computers op wielen
Bij de voertuigen van nu werken is eenmalige toelating en een apk-keuring niet meer. Voertuigen van nu zijn computers op wielen die connected zijn met de buitenwereld. Met een druk op de knop kan de fabrikant een software-update uitvoeren om de prestaties van een voertuig aan te passen. Maar die update kan ook invloed hebben op de veiligheid en duurzaamheid. Het bekendste voorbeeld is dieselgate. Volgens de laboratoriumtest voor toelating voldeden bepaalde voertuigen aan de milieu-eisen, maar eenmaal op de weg bleken de auto’s veel vervuilender. Wij bereiden ons voor op een sterkere rol in het toezicht op voertuigen in het dagelijks gebruik. De RDW wordt in Nederland de markttoezichthouder die op lokaal niveau controleert of voertuigen geen risico’s vormen voor veiligheid en milieu.