Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Stel je voor: met je werk invloed hebben op hoe Europa inspeelt op duurzame en veilige mobiliteit. Voor Anna en Niels is dat de dagelijkse praktijk. Als adviseurs internationale betrekkingen zorgen zij dat de stem van de RDW – én van Nederland – gehoord wordt in Brussel en Genève. Ze vertalen Europese plannen naar de praktijk en verbinden beleid met techniek en andersom.
Wist je dat de RDW ook een kantoor heeft in Brussel? Anna kreeg de kans om voor deze uitdagende baan daarheen te verhuizen. “Dat sprak me direct aan. Ik vind het interessant om te werken in zo’n internationale omgeving, en om de schakel te zijn tussen nationaal en internationaal beleid.” Met een collega zit Anna in de stad van de Europese Unie dicht op het vuur. Vanuit Brussel werkt ze nauw samen met collega Niels en andere adviseurs in Nederland, die ook internationaal hun stempel drukken.
Waarvoor de adviseurs verantwoordelijk zijn? Anna legt het uit: “Wij houden in de gaten welke nieuwe plannen er in de Europese Unie ontstaan op het gebied van voertuigwetgeving en mobiliteit. We onderzoeken wat die betekenen voor Nederland en de RDW en zorgen dat we als organisatie een helder standpunt innemen. We zitten aan tafel met Europese stakeholders om invloed uit te oefenen op hoe regels eruit komen te zien. Dit doen we namens de RDW en vaak ook namens Nederland.”
“En dat is best bijzonder”, vult Niels aan. “We zijn een relatief klein land zonder grote auto-industrie, maar toch wordt onze input gewaardeerd. We brengen veel kennis mee uit de hele voertuigketen. Dat maakt ons een sterke gesprekspartner. Bovendien werken we nauw samen met onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de Inspectie Leefomgeving en Transport en onderzoeksinstituut TNO om samen tot gedragen adviezen te komen.”
Beiden focussen op internationale ontwikkelingen op het gebied van duurzame mobiliteit. Anna coördineert het dossier voertuigcirculariteit, Niels emissie. Andere collega’s werken aan dossiers als voertuigautomatisering en -veiligheid. “De verschillende beleidsthema’s raken elkaar. Daarom werken we als adviseurs nauw samen.” Anna knikt: “Klopt. We vullen elkaar ook echt aan. Zo heeft Niels een diepere technische achtergrond. Ik weet veel over Europese processen. We halen ook continu informatie op bij collega’s door de hele organisatie. De combinatie van al onze kennis maakt dat we zoveel invloed kunnen hebben.”
De technische uitwerking van regels vindt ook plaats in Genève bij de Verenigde Naties (UNECE). Daar neemt Niels regelmatig deel aan werkgroepen om technische reglementen aan te passen die vervolgens in Brussel weer worden gebruikt. “Die technische kant van mijn werk vind ik erg interessant. Daarin kan ik Anna aanvullen. Door onze samenwerking wordt onze impact inderdaad groter.”
Een concreet voorbeeld van die samenwerking is Euro 7: de nieuwste Europese emissiewetgeving voor voertuigen. “Dat begon ooit met Euro 1 in de jaren 90”, vertelt Anna. “Bij elke nieuwe stap worden de eisen strenger.” De nieuwe regels liggen er inmiddels, maar het werk is nog niet klaar. “Nu gaat het om de vraag: hoe gaan we dit in de praktijk uitvoeren? Hoe test je bijvoorbeeld straks of een voertuig aan de norm voldoet?” Anna: “Mijn bijdrage was een rapport om duidelijk te maken wat Euro 7 voor de RDW betekent zodat de uitvoering verder kan met de nieuwe regels. Dat rapport is goed ontvangen en wordt nu echt gebruikt. Dat voelt als impact maken.”
Wat hun werk uitdagend maakt? “Het tempo ligt hoog”, zegt Anna. “Soms moeten we binnen een paar dagen een helder standpunt hebben.” Beïnvloeden doe je bovendien niet alleen in vergaderingen. “Soms zijn de gesprekken bij de koffieautomaat in Brussel net zo belangrijk”, zegt Niels met een glimlach. “Daar bouw je relaties op, hoor je wat er écht speelt. En dat helpt om onze standpunten beter voor het voetlicht te brengen.” In deze rol zijn netwerkskills dan ook net zo belangrijk als inhoudelijke kennis, concluderen de adviseurs.
Wat Niels en Anna nog meer concluderen? Deze functie biedt inhoudelijke diepgang, internationale samenwerking én een fijne werksfeer dankzij betrokken collega’s. “Wij zijn een belangrijke schakel tussen de RDW en de buitenwereld, maar zijn ook intern verbinders. We krijgen bovendien veel ruimte om verantwoordelijkheid te nemen. Dat maakt dit een fijne plek om te werken.”