Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Ze wilde graag werk met meer uitdaging, waarbij haar opleiding in sociaal-juridische dienstverlening goed van pas zou komen. Bij de divisie Toezicht en Beoordeling van de RDW vond Yvet wat ze zocht. “Ik leg op basis van rapportages sancties op aan erkenninghouders die zich niet aan de regels houden”, legt ze uit. “Werk met impact, want zo draag ik bij aan de veiligheid op de openbare weg in Nederland en aan de zuiverheid van het kentekenregister. Bovendien hebben mijn beslissingen financiële gevolgen voor de betrokken ondernemers.”
Als juridisch medewerker bij de unit Risicobeoordeling en Onderzoek beoordeelt Yvet de rapportages van toezichthouders. Ze verduidelijkt: “Zij controleren of erkenninghouders, zoals garages, voertuighandelaren en slopers, werken volgens de regels. Het gaat dan om onder meer erkenningen voor apk-keuringen, bedrijfsvoorraad, het handelaarskenteken, de export van voertuigen en demontage. Is er onjuist gehandeld, dan bepaal ik zelfstandig welke maatregel passend is. Dat kan een waarschuwing met of zonder verscherpt toezicht zijn. Maar ook een tijdelijke of definitieve intrekking van een erkenning.”
Achter elke rapportage schuilt een uniek verhaal. Dat maakt het werk voor Yvet afwisselend en uitdagend. “Neem dit voorbeeld: een bedrijf beweerde een scooter te hebben verkocht als sloopvoertuig. Maar later kocht een tiener diezelfde scooter via internet om dagelijks te gebruiken. Wie heeft hier nu de regels overtreden? En kun je dat de erkenninghouder verwijten? Bij elke zaak moet je nieuwsgierig zijn, op onderzoek uitgaan en heel bewust zijn van de gevolgen die jouw oordeel heeft. Je hebt echt veel beslissingsruimte. Bovendien kan ik altijd sparren met collega’s in mijn team en met adviseurs.”
Het compacte team van 9 collega's is voor Yvet een fijne thuisbasis. “We hebben veel lol samen. Tegelijkertijd luisteren we goed naar elkaar en bieden we ondersteuning als iemand ergens tegenaan loopt. Ik werk 2 dagen per week op kantoor. Dan is het natuurlijk makkelijk om met collega's te sparren. Maar ook als ik vanuit huis werk, weet ik mijn collega’s snel te vinden via de chat, de telefoon en de mail. En speelt er iets privé, dan wordt er met je meegedacht over een goede oplossing." Sowieso is Yvet te spreken over de ruimte om werk en privé goed op elkaar af te stemmen. "Ik heb een contract voor 32 uur. In de week dat de kinderen bij mij zijn, werk ik 24 uur. De andere week 40. Superfijn geregeld!"
Ook is er volgens Yvet veel aandacht bij de RDW voor persoonlijke ontwikkeling. “Toen ik hier begon lag er al een opleidingsplan voor me klaar om het werk goed te leren. En 2 collega’s namen rustig de tijd om me uitleg te geven en mijn vragen te beantwoorden.” Daarnaast maakt Yvet graag gebruik van de ruime opleidingsmogelijkheden die de RDW biedt. “Ik ga een communicatietraining volgen. Daarvoor zet ik mijn persoonlijke opleidingsbudget in”, glimlacht ze.
Yvet vervolgt: “En trouwens – en dat is het leuke aan dit vakgebied – je blijft hier leren. Want de mobiliteit en bijbehorende regelgeving zijn continu in ontwikkeling. Zo komt er ook een vernieuwd erkenningenstelsel. Daardoor wordt het mogelijk om meer gericht en preventief toezicht te houden. Dat heeft vast en zeker gevolgen voor onze manier van beoordelen. Hierbij krijgen we ook de mogelijkheid om last onder dwangsom of een bestuurlijke boete op te leggen. Nieuwe uitdagingen, dus. En die maken mijn werk zo boeiend!”