Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Wat begint als een vakantiebaan blijkt voor senior behandelmedewerker Anna Khanamirjan de kickstart van een mooie carrière binnen de RDW. Bij de unit Voertuigregistratie en Documenten behandelt ze wijzigingen in de registratie van voertuigen die gesloopt of geëxporteerd worden. “Een juridische uitdaging, want we maken vaak gebruik van maatwerk om onze klanten te helpen. Wat me daarnaast positief heeft verrast? De ontwikkelmogelijkheden. Binnenkort start ik met een nieuwe rol als adviseur.”
Tijdens haar hbo-studie rechten doet Anna werkervaring op bij verschillende overheidsinstellingen. Via het uitzendbureau komt ze bij de RDW terecht. “Rijbewijzen en kentekens, daar kende ik de organisatie van. De veelzijdigheid van het werk verbaasde me. Het is zoveel meer dan een verzoek tot de beëindiging van een registratie afhandelen. Soms is een voertuig jaren geleden gesloopt en kunnen klanten niet aantonen dat het niet meer bestaat. Het is mijn taak om met onze klanten mee te denken en ze zo goed mogelijk te helpen. Binnen de wet- en regelgeving natuurlijk, want je wilt ook niet dat de buurman zomaar jouw auto kan afmelden. Daarnaast schakel ik veel met onder meer de Belastingdienst, de politie, verzekeringsmaatschappijen en RDW-erkende bedrijven.”
“Als behandelmedewerker maak ik wel honderd besluiten per dag. En als je denkt dat je alle verzoeken hebt gezien en alle processen hebt doorgrond, dan komen er weer nieuwe vragen op je pad. Het interessante is dat je actief kunt meedenken over het beleid om die processen te verbeteren. Zo hebben we bewijsstukken nodig om de registratie van voertuigen te beëindigen. Maar wat doe je als een klant die niet heeft? Dat soort zaken. Maar ook klachten van klanten over onze processen of berichten vanuit de politie of verzekeringsmaatschappijen signaleer ik om proceswijzigingen in gang te zetten. Sowieso zijn we binnen de unit zelfsturend. We krijgen de ruimte om te zorgen dat alles goed loopt. Al staan de deuren overal voor je open als je hulp nodig hebt.”
Waar je volgens Anna ook alle ruimte voor krijgt: om door te groeien. “Er werken hier heel veel ambitieuze mensen, maar het is niet zo dat je op je beurt moet wachten. Je krijgt alle kansen om je te ontwikkelen, bijvoorbeeld met extra taken. Ik wilde graag meer doen met mijn juridische achtergrond. Daarom mocht ik zes maanden meelopen op een andere afdeling om te ervaren of het werk bij me paste. Dat soort mogelijkheden zijn er, maar je moet wel zelf de kansen creëren.” Wat haar baan bij de RDW nog meer bijzonder maakt? “Er zijn talloze ontwikkelingen in de mobiliteitsector. Denk aan zelfrijdende auto’s. Dat betekent iets voor de wetgeving en dus voor onze processen. Over die juridische vraagstukken ga ik straks adviseren. Dat biedt veel uitdaging.”
Anna haalt veel energie uit haar werk. “Als ik echt iets voor iemand kan betekenen en we als RDW een stapje extra zetten om te helpen: dat maakt mij trots. Sommige mensen ervaren problemen met de voertuigregistratie, bijvoorbeeld doordat ze het lastig vinden om zelf hun auto af te melden. Ik leg klanten uit welke informatie hier precies voor nodig is en kom met een oplossing. Het is fijn om te horen dat iemand blij is met jouw hulp. Dat in combinatie met het feit dat ik elke dag iets nieuws leer en alles uit mezelf kan halen, maakt dat ik met plezier naar mijn werk ga.”