Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Van leerling-monteur in een garage tot chef werkplaats bij een grote Toyota-dealer. Werken tussen de auto’s geeft Martin energie. Maar na een jaar of zeventien in de commerciële sector was hij toe aan iets nieuws. De steekproefcontroleurs van de RDW kwamen regelmatig bij zijn oude werkgever over de vloer en dat wekte zijn interesse. Zou dat werk ook iets voor hem zijn? Inmiddels kan hij volmondig ‘ja’ zeggen op die vraag. En pas op, hij steekt je aan met zijn enthousiasme!
“Toyota’s zijn fantastische auto’s, maar soms ook wel een beetje saai. Als steekproefcontroleur kom ik van alles tegen. Een mooie Porsche, BMW of Mercedes van meer dan honderdduizend euro. En die moet ik dan op dezelfde manier beoordelen als een oud Golfje. Dat soms trouwens nog verrassend goed rijdt”, lacht Martin.
Elke auto krijgt van Martin dezelfde behandeling. De keurmeesters daarentegen ... “Ik kom zoveel verschillende mensen tegen. Tegen sommigen kun je heel direct zijn, maar er zijn ook mensen die bijvoorbeeld echt zenuwachtig zijn. Het is toch een test. En dan kom ik eraan: 1.90 meter, een kale kop en getatoeëerde armen. Ja, ik snap hoe dat overkomt.” Als Martin iets heeft geleerd bij de RDW is het wel dat het uitmaakt hoe hij zich opstelt. “Dus communiceer ik in sommige gevallen wat voorzichtiger. Ik probeer ook altijd te onthouden wat het verhaal van iemand is. Is de moeder van een keurmeester ziek? Dan vraag ik daar de volgende keer naar. Ik wil op goede voet met mijn klanten staan, al blijft mijn beoordeling natuurlijk professioneel. Ook bij een afkeuring samen een bakje koffie drinken en goed uit elkaar gaan, dat is mijn doel.”
Martin werkt vier dagen per week en zijn dagen verlopen meestal relaxed. “Ik heb ’s ochtends tijd om rustig te ontbijten met mijn vrouw en zoontje. Twee keer per week breng ik hem ook naar school. Dan start ik m’n RDW-laptop op en zie ik naar welke klus ik mag. De ene keer is het bij mij om de hoek in Haarlem en dan weer wat verder, in Amsterdam bijvoorbeeld. Je krijgt een bepaalde tijd per klus en als je klaar bent volgt weer een nieuwe opdracht. Van tevoren weet je dus niet waar je komt, dat is heel leuk.” En als je langer over een klus doet dan vooraf bepaalt? Geen punt, volgens Martin. “Dan bel je gewoon even naar de planning en krijg je wat meer tijd. De kwaliteit van het werk en dat de auto uiteindelijk weer veilig op weg kan, zijn belangrijker dan snelheid, cijfers en omzet. Lekker zelf op pad, heerlijk dat gevoel van vrijheid!”
“Bij de RDW kijken ze heel erg naar jou als mens. In coronatijd kon ik bijvoorbeeld makkelijk vrij krijgen als ik geen opvang voor mijn zoon had. Verder is het echt aan jou hoe je je verder wilt ontwikkelen. En ook of je bijvoorbeeld nieuwe collega’s wilt inwerken. De ene persoon vindt dit hartstikke leuk en de ander rijdt liever alleen. Allemaal prima. Qua ontwikkeling is er van alles mogelijk. Misschien wil ik straks wel vrachtwagens erbij doen, een dag op de technische helpdesk werken of in de keuringshal ingevoerde auto’s beoordelen. Je kunt ook interne stages doen om verschillende dingen uit te proberen.”
“Ben je klaar met zelf sleutelen, maar wil je wel in de autotechniek blijven? Kom bij de RDW werken als steekproefcontroleur: een geweldige baan bij een supermooie werkgever!”