Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
“Ik wil graag uitgedaagd worden”, zegt Ivo, technisch medewerker lichte voertuigen bij de RDW. Wat hij daarmee bedoelt, blijkt alleen al uit zijn loopbaan. Rond de eeuwwisseling rolde hij zonder papieren in de autobranche. Via een avondopleiding haalde hij de nodige diploma’s en in de jaren die volgden groeide hij door in zijn vak. Vóór zijn overstap naar de RDW was hij bij een merkdealer diagnosespecialist, apk-keurmeester én monteur voor elektrische voertuigen. “Door de elektrificatie draaide mijn werk steeds vaker om softwarematige storingen. Voor mij tijd om andere uitdagingen te zoeken. Die heb ik bij de RDW gevonden.”
Ben je apk-keurmeester, dan ken je de RDW. Niet vreemd dus dat Ivo ook naar mogelijkheden bij ons keek. “Maar pas toen ik me echt in de organisatie ging verdiepen, kreeg ik in de gaten dat er hier nog zoveel meer gebeurt. En dat je er enorm veel kunt leren. Ik herinner me nog goed dat ik hier bij het keuringsstation in Amsterdam begon met het beoordelen van personenwagens voor herregistratie. De standaardzaken die je moet controleren heb je snel in de vingers. Maar ik kreeg bijvoorbeeld ook voertuigen aangeboden waarvan niet alle informatie op het kentekenbewijs stond. Dan moet je onder andere de wielbasis meten en de spoorbreedte checken. Hoe doe je dat? Ik moest als een verloren stagiair van alles vragen aan collega’s.”
Of Ivo kon rekenen op hulp van zijn collega’s? “Jazeker! Als nieuwe medewerker krijg je sowieso twee praktijkbegeleiders. Maar geen enkele collega vindt het vervelend als je vragen stelt. Ook niet als je vaker met dezelfde vraag komt. Dat is ook tekenend voor de open cultuur binnen ons station. Met een stuk of 25 technisch medewerkers voeren we alle keuringen uit. Een mooie mix van leeftijden, culturele achtergronden en professionele kennis en ervaring. Iedereen helpt elkaar. Als bijvoorbeeld het aantal voertuigen in jouw baan oploopt omdat je nog niet zo snel bent, dan neemt een collega er gewoon een van je over. Zo’n mentaliteit zorgt voor een leuke en goede sfeer. En je voelt de ruimte om je te ontwikkelen in je eigen tempo.”
Veel mogelijkheden om je te blijven ontwikkelen, dat is voor Ivo nóg een pluspunt van zijn baan bij de RDW. “Je raakt hier nooit uitgeleerd”, lacht hij. “Toen ik hier begon als technisch medewerker, heb ik eerst een algemene opleiding gehad. Herregistratie van personenwagens was daar een onderdeel van. Daarna heb ik de opleiding gevolgd voor het keuren van schadevoertuigen met de status ‘verboden voor rijden op de weg’. Nu volg ik een opleiding tot steekproefcontroleur. Als technisch medewerker werk je zowel op een keuringsstation als keurmeester als op verschillende locaties buiten het keuringsstation als steekproefcontroleur. Dat maakt het werk zo veelzijdig.” Ook de volgende training staat al weer op het programma. “Daarin leer ik alles over de herregistratie van aanhangwagens, brommers, motoren en lichte bedrijfswagens.”
Met al die kennis is Ivo’s functie steeds breder geworden. En dan komen er ook wel eens speciale uitdagingen op zijn pad. “Ik ben nog niet zo lang geleden gevraagd om deel te nemen aan een projectgroep. Met collega-technisch medewerkers van verschillende stations heb ik bedacht hoe we de keuringsprocessen kunnen vereenvoudigen en ervoor kunnen zorgen dat klanten aan de voorkant meer informatie krijgen. Bijzonder om aan zo’n opdracht mee te werken. Als ik bedenk wat ik allemaal kan en mag doen bij de RDW, dan ben ik toch mooi op een interessante plek terechtgekomen.”