Werken aan een nieuwe tijd

Werken bij de RDW
Advies
Een zelfrijdende auto, wie krijgt de bekeuring: de bestuurder of de fabrikant?

De eerste vraag is: Wat wordt verstaan onder een zelfrijdend voertuig? De auto's die in de volksmond ‘zelfrijdend’ worden genoemd zijn dit niet echt. Ze zijn uitgerust met rijhulpsystemen oftewel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), waarbij de bestuurder altijd zelf moet opletten en verantwoordelijk blijft. Dus de bekeuring gaat naar de bestuurder. Dat gold ook voor de Nederlandse man die belde terwijl zijn Tesla in de autopilot stond en voor de Britse automobilist die zijn rijbewijs moest inleveren omdat hij op de bijrijdersstoel zat.

Over enkele decennia zullen de echte zelfrijdende voertuigen komen. Dan mag je als ‘bestuurder’ op de achterbank gaan zitten en kan en mag je niet meer ingrijpen. In dat geval ga je waarschijnlijk over van bestuurdersaansprakelijkheid naar een systeem dat is gebaseerd op productaansprakelijkheid en gaat de boete naar de fabrikant.

Elise Niemeijer, Sr. Juridisch Adviseur, Juridisch Bestuurlijke Zaken

Job Alert

Momenteel zijn er geen openstaande vacatures binnen het vakgebied Advies. Wil je de laatste vacatures direct in je mailbox ontvangen?

Meld je aan voor Job Alert

Gerben Feddes

Senior adviseur bij de divisie Voertuigtechniek in Zoetermeer

De RDW is een ontzettend leuke organisatie om voor te werken, uniek in zijn soort. We hebben behoefte aan mensen die zelfstandig denken en werken en een weerwoord durven te geven. Daar komen we als organisatie verder mee. Ik zie de komende tien jaar nog volop uitdaging bij de RDW, er is kort gezegd nog geen ander bedrijf dat mij meer trekt dan de RDW!