Ondanks het coronavirus, zet de RDW enkele sollicitatieprocedures voort. Je bent dus van harte welkom om te solliciteren op vacante vacatures. Indien je wordt uitgenodigd, ontvang je informatie over de voortgang van de sollicitatieprocedure. Daarbij volgen we de richtlijnen van het RIVM.
Vandaag de dag beschikken voertuigen over meer en meer elektronische componenten. Deze verschillende componenten communiceren met elkaar. Ook is er steeds meer data-uitwisseling tussen voertuigen en fabrikanten. Data worden verzameld en gedeeld zodat de fabrikant het voertuig kan monitoren en waar nodig verbeteren. Naast de voordelen die nieuwe technologieën leveren de toepassingen ook nieuwe kwetsbaarheden en bedreigingen op. Wanneer een auto data lekt kan het gevolgen hebben voor zowel de eigenaar van de gegevens als de veiligheid van de weggebruikers. Denk hierbij aan gegevens over de ritten die zijn gereden en over de real-time locatie van het voertuig. Die gegevens staan bijvoorbeeld in het infotainmentsysteem. Je wilt niet dat onbevoegden misbruik maken van deze gegevens en bijvoorbeeld op afstand een voertuig plots laten remmen op de snelweg.
Voertuigen ontwikkelen dus naar rijdende computers. Dit vraagt van de RDW andere kennis, een andere manier van toezicht houden en een aanpassing van het toelatingsproces. Hoe weet je of een voertuig nog veilig is als updates door de lucht op elk moment uitgevoerd kunnen worden? RDW werkt dagelijks aan de vraagstukken met betrekking tot security en verkeersveiligheid van nieuwe technieken in voertuigen.
ICT projecten
Hoe werken wij bij RDW ICT?
Hoe blijft de divisie ICT wendbaar bij snelle maatschappelijke veranderingen zoals slimme, elektrische, zelfrijdende voertuigen, big data en intelligente transportsystemen. De wereld verandert snel en de wensen die vanuit de maatschappij op ons afkomen ook. Om hier goed op in te spelen moet de RDW wendbaar zijn en nauw samenwerken met partners. Dit geldt voor alle medewerkers van de RDW.