Navigatie overslaan

Innovatieve ICT-expertise stuurt vrachtwagenheffing aan

In 2026 voert Nederland de landelijke vrachtwagenheffing in (VWH). ICT’ers van RDW zijn er druk mee bezig. Een breed scala aan ICT-expertise komt hiervoor samen: van softwareontwikkeling en dataverwerking tot systeemarchitectuur en beveiliging. Vier collega’s vertellen hoe zij bijdragen aan dit complexe digitale geheel en wat het voor hen zo’n boeiende uitdaging maakt. 

Team met impact

Achter de schermen draait dit systeem straks op een complexe ICT-infrastructuur die dagelijks van honderdduizenden vrachtwagens in realtime voertuigdata verwerkt en automatische facturatie mogelijk maakt. Daniëlle Sudmeijer is product owner van het VWH-team, een team van 30 ICT’ers in vier focusteams: ''Samen bouwen we aan een betrouwbare en stabiele tolheffing. Langs de snelweg komen portalen te staan, en vrachtwagens krijgen een kastje dat registreert waar en wanneer er gereden wordt. Zo kunnen vervoerders automatisch tol betalen. De opbrengst? Die gaat naar het innoveren en verduurzamen van  de transportsector.''

Nieuwe standaarden zetten

Verschillende specialisten werken aan uiteenlopende onderdelen. Zo maken de ontwikkelaars veelal gebruik van in Azure-componenten  en C# voor het ontwikkelen van de front-end en de back-end van het VWH-systeem . Robert Monden is als software engineer betrokken bij VWH: "We bouwen het systeem van de grond af op, wat veel vrijheid geeft. Je kunt binnen bepaalde grenzen zelf kiezen welke technologieën je gebruikt.  Het is geweldig om aan een project te werken dat heel Nederland raakt. Je krijgt grote verantwoordelijkheid en zet nieuwe standaarden voor je collega's en de organisatie. Je maakt dus echt impact in je vak."

Verbonden met elke vrachtwagen

De RDW-  systemen communiceren straks met de boordapparatuur in alle vrachtwagens. Gerjon Lenten test of die communicatie – en alles daaromheen – werkt zoals het moet. Als testanalist zit hij dicht op de techniek. “Doordat we een nieuw systeem maken, hebben we vrijheid in de wijze waarop we testen, zoals binnen de testautomatisering.” Hij werkt intensief samen met andere partijen, waaronder internationale leveranciers van portalen, camera’s en antennes – zoals die boven de A12. “Met die partijen testen we ook de systeemintegratie, dus of hun systemen goed samenwerken met onze systemen. Dat maakt het werk in zo’n groot project heel divers en leerzaam.” 

Stabiel, schaalbaar en klaar voor live-gang

Hoe zorg je ervoor dat een systeem ook onder druk blijft draaien? Riemke Oosterhuis is vanuit het focusteam Continue Dienstverlening betrokken. Het team zorgt dat het systeem schaalbaar en stabiel is, zodat het straks de grote aantallen aankan bij de landelijke livegang . "We denken goed na over wat er nodig is om het platform te beheren zodra het opgeleverd is. Dit betekent dat we processen voor incidenten, veranderingen en problemen moeten inrichten. Het werk is bijzonder divers en je legt standaarden neer voor de organisatie. Ons team is fantastisch om in samen te werken. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid en luistert goed naar elkaar."

Samenwerken en innovatie

Een van de grootste uitdagingen is om als vier deelteams samen te werken en alles weer samen te brengen. “Hiervoor hanteren we  een model dat ons helpt om flexibel te blijven binnen de deelteams, maar toch als geheel team vaste rituelen te hebben. We zijn nu op het punt dat de puzzelstukjes samen beginnen te vallen," zegt Gerjon. "Het is heel leuk en tastbaar waar je aan werkt. Iedereen voelt zich verbonden  met het team en staat voor elkaar klaar."Wil jij werken aan projecten die impact hebben op heel Nederland? En deel uitmaken van een team dat zich inzet voor duurzamere mobiliteit? Bij ons werk je aan uitdagende projecten in een omgeving die gericht is op innovatie en waar je echt het gevoel hebt van toegevoegde waarde te zijn.