Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Voordat voertuigen op de Europese wegen worden toegelaten, moeten zij voldoen aan Europese wet- en regelgeving. Denk hierbij aan regels voor veiligheid en duurzaamheid. De RDW speelt als typegoedkeuringsautoriteit een belangrijke rol bij deze toelating. Zo voeren we tests uit bij fabrikanten van voertuigen en voertuigonderdelen wereldwijd. Op basis daarvan verzorgen we de typegoedkeuringen. En we houden toezicht op de productieprocessen van de fabrikanten en op de uitstoot van voertuigen op de weg.
Bekijk onderstaande video voor meer informatie over de RDW als typegoedkeuringsautoriteit.
In de automotive-wereld volgen innovaties elkaar razendsnel op. Denk aan alternatieve aandrijvingen en vernieuwingen op het gebied van cyber security en autonoom rijden. Voor ons is het superbelangrijk om zo vroeg mogelijk kennis te ontwikkelen over deze innovaties. Dat doen we onder andere met een eigen innovatieafdeling die vernieuwende oplossingen test in de praktijk. Met de kennis uit deze testen leveren we een belangrijke bijdrage aan de ontwikkeling van wet- en regelgeving, zodat innovaties een plek krijgen in onze maatschappij. Zo maken we een grote impact op veiligheid en duurzaamheid in mobiliteit.
Werk jij met ons mee aan de mobiliteit van morgen? Bekijk dan onze vacatures.
Veranderingen in voertuigveiligheid en -regelgeving vragen om een nieuwe manier van toetsen. Hoe gaat de RDW daar mee om?
Onze specialisten worden uitgedaagd om buiten de gebaande paden te denken en complexe problemen aan te pakken. Lees hoe we dat doen.
Technologische ontwikkelingen brengen nieuwe uitdagingen met zich mee. Hoe zet de RDW zich in voor veilige mobiliteit, nu en in de toekomst?
Een audit bij een fabrikant in Japan. Ook dat hoort bij het werk van de RDW. Zo werken we aan veilige en betrouwbare voertuigen voor de toekomst.
Samen met het Ministerie werken wij aan een nationaal toelatingskader voor dit type voertuigen. Lees hoe we dit aanpakken.
Automated Lane Keeping Systems: een nieuw vakgebied dat zich voortdurend ontwikkelt. Bij de RDW buigen we ons over de vraag hoe we ALKS toetsen aan de R157 regelgeving.
Wereldwijd komen we bij voertuigfabrikanten en fabrikanten van voertuigonderdelen over de vloer om samen hun producten te testen. Van banden, airbags en rijhulpsystemen zoals het automated lane keeping system (ALKS) tot complete motorfietsen en auto’s. Zo wonen we crashtests bij of nemen we plaats achter het stuur om een remproef uit te voeren. Ook kijken we naar brandstofverbruik, emissie, cyber security en de duurzaamheid van batterijen. Onze inspecteurs zien technische ontwikkelingen die nog vrijwel niemand heeft gezien.
Waar de ene inspecteur bij de fabrikant test, doet een ander dat in ons eigen testcentrum in Lelystad. Hier testen we bestaande voertuigen voor toelating op de Europese wegen. Van een KIA Picanto of een Maserati GranTurismo die uit een ander land wordt geïmporteerd tot een auto die is aangepast voor een bestuurder met een lichamelijke beperking. Ook beoordelen onze inspecteurs of koelwagens, voertuigen om gevaarlijke stoffen te vervoeren en zelfs rijdende werktuigen als kranen en betonmixers op de openbare weg kunnen worden toegelaten. Werk met impact op mobiliteit! Want met het testwerk zorgen we ervoor dat al deze voertuigen veilig op de weg gebruikt kunnen worden.
Wist je dat fabrikanten de vrijheid hebben om zelf een typegoedkeuringsautoriteit te kiezen? Veel Europese landen hebben zo’n autoriteit, maar de RDW is op dit gebied een belangrijke speler. Omdat Nederland maar een kleine voertuigindustrie heeft, zien fabrikanten ons als een onafhankelijke partij. Ze kiezen vaak voor de RDW omdat we professioneel en kritisch zijn, en nauwkeurig werken. Bovendien hechten we veel waarde aan het opbouwen van kennis. Zo geven we fabrikanten het vertrouwen dat hun producten écht veilig en duurzaam zijn.
Het typegoedkeuringscertificaat is voor fabrikanten het bewijs dat ze hun voertuig op de markt mogen brengen en gebruikers er veilig mee de openbare weg op kunnen. Die typegoedkeuringen geven we af voor complete voertuigen, maar ook voor voertuigonderdelen – van gordels en spiegels tot kinderzitjes. Belangrijk dus dat de beslissing om een certificaat af te geven objectief en onafhankelijk gebeurt. Daarom hebben we bij de RDW gescheiden afdelingen voor testen en certificeren. We certificeren overigens niet alleen voertuigen en voertuigonderdelen die RDW-collega’s onder de loep hebben genomen. Maar ook op basis van testen die andere, door de RDW aangewezen, technische diensten afnemen.
Voordat we het certificaat afgeven, duiken we in de documentatie die de fabrikant aanlevert. Zoals testrapporten van technische diensten. Al die informatie beoordelen we op basis van de wet- en regelgeving. Zijn alle benodigde documenten aanwezig? Zijn de juiste procedures gevolgd? En voldoet het product aan alle wettelijke eisen? Voor onderdelen als remmen of banden is dit een bekend beoordelingsproces. Maar als het gaat om certificeringen voor innovaties waar nog geen regelgeving voor bestaat, dan wordt het een stuk complexer. Denk aan een Automated Lane Keeping System waarbij de bestuurder het stuur mag loslaten.
Dient de fabrikant voor zo’n systeem een aanvraag in bij de RDW, dan nemen wij als toelatingsautoriteit het initiatief om een wetsvoorstel te doen. Er is dan veel contact met fabrikanten, andere Europese toelatingsautoriteiten én zelfs de Europese Commissie. Zo staan we dicht op ontwikkelingen die pas over een paar jaar standaard in auto’s zitten.
Sef vertelt je meer over zijn werk als inspecteur bij de RDW.
Voordat een fabrikant zijn voertuig of onderdeel daadwerkelijk in grote series op de Europese markt mag brengen, nemen we het productieproces onder de loep. We beoordelen de maatregelen die de fabrikant tijdens de productie neemt om te borgen dat álle geproduceerde voertuigen en componenten aan de eisen voldoen. Deze eerste beoordeling noemen we een initial assessment. Daarnaast kijken we of de fabrikant aan alle administratieve eisen kan voldoen. Stel je een geavanceerde productielijn voor met state-of-the-art robots. Kan de fabrikant met al die middelen en technieken het product maken waarvoor wij de typegoedkeuring afgeven? En kan de fabrikant aantonen dat het 100.000ste voertuig hetzelfde is als het eerste?
Voor de initial assessment levert de fabrikant officiële documenten en procesbeschrijvingen aan. Die houden we tegen het licht van de Europese wet- en regelgeving. Als alles in orde is, verstrekken we aan de fabrikant de compliancestatus. Heeft de fabrikant ook de typegoedkeuring voor een bepaald type voertuig of voertuigonderdeel verkregen? Dan mag deze zijn product in Europa op de markt brengen. Tijdens de hele productieperiode zien we er door middel van periodieke audits op toe dat de fabrikant de overeengekomen productiemethode daadwerkelijk heeft gewaarborgd. Dat noemen we Conformity of Production. Wat nu als dat niet het geval is? Dan kan dat resulteren in een terugroepactie of de verplichting om verbeteringen door te voeren in de processen!
Heb je nog vragen over voertuigtechniek en regelgeving bij de RDW?
Stap in en maak samen met ons impact op de duurzame en veilige mobiliteit van vandaag en morgen.