Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Wanneer mag je ALKS volgens de wet tijdens het rijden inschakelen? En aan welke eisen moet het systeem voldoen? Dat beschrijft de UN-regelgeving R157. Bij de RDW buigen we ons over de vraag hoe we ALKS toetsen aan de R157 voor een typegoedkeuring. Een gloednieuw vakgebied dat zich continu ontwikkelt.
De RDW is een van de autoriteiten in Europa die typegoedkeuringen mag afgeven. Zo’n goedkeuring geeft aan dat een bepaald voertuig(onderdeel) volgens de UN-regelgeving veilig op de openbare weg gebruikt kan worden. Stel dat we een remsysteem toetsen. Dan leggen we eenvoudig gezegd de testresultaten naast de wettelijke eisen. De beoordeling van ALKS is een stuk complexer. Want zodra je het systeem inschakelt, is de machine – de auto dus – de bestuurder! Bij de beoordeling nemen we daarom niet alleen de techniek onder de loep, maar bestuderen we ook de interactie én het rijgedrag.
Volgens de regels is ALKS alleen geschikt om op de snelweg te gebruiken. Ook komt elke fabrikant met een andere oplossing voor problemen in de ontwikkeling van het systeem. Onze basis om het te beoordelen staat inmiddels. En dat is echt teamwork op het snijvlak van software- en systeemintegratie. Waarbij uiteenlopende specialisten betrokken zijn, van software-engineers en autotechnici tot experts op het gebied van human machine interaction. Onze aanpak? Eerst kijken we naar de fabrikant. Beschikt die over de juiste mensen en middelen om een goed ontwikkelproces in te richten en te borgen? Daarna focussen we op het systeem zelf.
Stel: er ligt een voorwerp op de weg. De auto nadert een file. Of wegsignalering geeft aan dat de rijbaan gesloten is voor verkeer. Deze situaties laten zien dat ook de omgeving bepalend kan zijn voor de manier waarop je handelt. Er zijn miljoenen scenario’s te bedenken die we natuurlijk niet allemaal kunnen testen. Daarom simuleren we zelfbedachte situaties. Zowel softwarematig als op gesloten terreinen. Zo schatten we met slimme risicoanalyses in of ALKS even goed handelt als een menselijke bestuurder. Als laatste volgt de test in de praktijk.
De ontwikkelingen rond ALKS gaan razendsnel. Door nieuwe inzichten krijgen systemen updates of worden er vernieuwde versies uitgebracht. Ook dan moeten de systemen en achterliggende processen aan de regelgeving voldoen. Aan ons als RDW de taak om alle ontwikkelingen te volgen en daarop in te spelen. Dat maakt het nog jonge ALKS-vakgebied superinteressant.