Navigatie overslaan

Typegoedkeuring voor ALKS: een spannend nieuw vakgebied.

Voertuigfabrikanten bedenken allerlei slimme rijhulpsystemen. Zoals het Automated Lane Keeping System (ALKS), dat zelfstandig de auto op de juiste rijbaan en op veilige afstand van de voorganger houdt. 

Wanneer mag je ALKS volgens de wet tijdens het rijden inschakelen? En aan welke eisen moet het systeem voldoen? Dat beschrijft de UN-regelgeving R157. Bij de RDW buigen we ons over de vraag hoe we ALKS toetsen aan de R157 voor een typegoedkeuring. Een gloednieuw vakgebied dat zich continu ontwikkelt.

De RDW is een van de autoriteiten in Europa die typegoedkeuringen mag afgeven. Zo’n goedkeuring geeft aan dat een bepaald voertuig(onderdeel) volgens de UN-regelgeving veilig op de openbare weg gebruikt kan worden. Stel dat we een remsysteem toetsen. Dan leggen we eenvoudig gezegd de testresultaten naast de wettelijke eisen. De beoordeling van ALKS is een stuk complexer. Want zodra je het systeem inschakelt, is de machine – de auto dus – de bestuurder! Bij de beoordeling nemen we daarom niet alleen de techniek onder de loep, maar bestuderen we ook de interactie én het rijgedrag.

Teamwork van verschillende specialisten

Volgens de regels is ALKS alleen geschikt om op de snelweg te gebruiken. Ook komt elke fabrikant met een andere oplossing voor problemen in de ontwikkeling van het systeem. Onze basis om het te beoordelen staat inmiddels. En dat is echt teamwork op het snijvlak van software- en systeemintegratie. Waarbij uiteenlopende specialisten betrokken zijn, van software-engineers en autotechnici tot experts op het gebied van human machine interaction. Onze aanpak? Eerst kijken we naar de fabrikant. Beschikt die over de juiste mensen en middelen om een goed ontwikkelproces in te richten en te borgen? Daarna focussen we op het systeem zelf.

Bekijk deze video over ALKS.

Simulaties en risicoanalyses

Stel: er ligt een voorwerp op de weg. De auto nadert een file. Of wegsignalering geeft aan dat de rijbaan gesloten is voor verkeer. Deze situaties laten zien dat ook de omgeving bepalend kan zijn voor de manier waarop je handelt. Er zijn miljoenen scenario’s te bedenken die we natuurlijk niet allemaal kunnen testen. Daarom simuleren we zelfbedachte situaties. Zowel softwarematig als op gesloten terreinen. Zo schatten we met slimme risicoanalyses in of ALKS even goed handelt als een menselijke bestuurder. Als laatste volgt de test in de praktijk.

Het snelst ontwikkelende vakgebied in de automotive

De ontwikkelingen rond ALKS gaan razendsnel. Door nieuwe inzichten krijgen systemen updates of worden er vernieuwde versies uitgebracht. Ook dan moeten de systemen en achterliggende processen aan de regelgeving voldoen. Aan ons als RDW de taak om alle ontwikkelingen te volgen en daarop in te spelen. Dat maakt het nog jonge ALKS-vakgebied superinteressant.

Lees meer: RDW als typegoedkeuringsautoriteit

Vacatures in voertuigtechniek en regelgeving

Stap in en maak samen met ons impact op de duurzame en veilige mobiliteit van vandaag en morgen.

Job Alert

Krijg direct een melding wanneer een passende vacature online komt!