Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
De ontwikkelingen in de mobiliteit gaan razendsnel. Vooral op het gebied van duurzaamheid en autonoom rijdende voertuigen. Hierbij komen complexe vraagstukken kijken die veel verder gaan dan de techniek. Wie is er bijvoorbeeld verantwoordelijk voor het rijgedrag als een auto de rijtaak van de bestuurder overneemt? Hoe maken we onze infrastructuur geschikt voor autonoom rijdende voertuigen? En wie is er eigenlijk verantwoordelijk voor de cybersecurity van laadpalen?
Onze adviseurs volgen de technologische trends op de voet. En nemen deel aan werkgroepen voor voertuigveiligheidsvraagstukken binnen en buiten de RDW. Met onze inzichten informeren en adviseren we gevraagd en ongevraagd onze collega’s en de buitenwereld. En we dragen er met onze kennis en ervaring aan bij dat we als klein land inspraak hebben in de ontwikkeling van internationale regelgeving.
De innovaties in de mobiliteitssector combineren autotechniek met steeds complexere technologieën. Denk aan human machine interaction, artificial intelligence en simulatiesoftware. Extra belangrijk dus dat we bij de RDW voortdurend onze kennis up-to-date houden en uitbreiden. Zodat we als voertuigautoriteit ons werk goed kunnen blijven doen.
Onze adviseurs en experts focussen op kennisontwikkeling. Zij onderzoeken bijvoorbeeld op basis van welke data een autonoom systeem beslissingen neemt en of dat gedrag voorspelbaar is voor andere weggebruikers. En welke alternatieven er zijn voor fossiele brandstoffen. Denk aan waterstof of perslucht. Ook werken ze samen met universiteiten om kennis op te bouwen over de mobiliteit van morgen.
Het testen van innovaties voordat we ze toelaten op de openbare weg is natuurlijk superbelangrijk. Met de beweging naar autonoom rijden wordt het testen van prototypes nóg complexer. Want als een autonoom rijdend voertuig zelf beslissingen neemt, dan moet de veiligheid op de weg nog steeds gewaarborgd zijn. Bovendien moeten we systemen voor autonoom rijden blijven monitoren in de gebruiksfase.
Onze collega’s van andere RDW-afdelingen beoordelen de ontwikkeling van voertuigen en doen testen op gesloten terreinen. Wij toetsen daarna met uiteenlopende specialisten de innovaties in de praktijk. Wist je trouwens dat Nederland een ontzettend interessante plek is voor dit soort testen? Op een relatief klein oppervlakte heb je alle soorten omgevingen en weggebruikers. En niet onbelangrijk: de internetdekking is hier uitstekend.