Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Een onwijs gave job, zo noemt Ashuni zijn werk als inspecteur aanwijzing en toezicht bij de RDW. “Elke fabrikant van voertuigen of voertuigonderdelen die zijn producten op de Europese markt wil brengen, moet volgens de wet- en regelgeving produceren. Ik toets de productieprocessen voor lichte voertuigen. Een baan met veel vrijheid waarbij ik vanachter mijn bureau én op locaties over de hele wereld impact heb op veilige mobiliteit.”
Whole vehicle type approvals voor onder andere personenwagens, daarop focust Ashuni. “Stel dat een nieuwe voertuigfabrikant uit China de Europese markt op wil. Die vraagt dan een eerste assessment aan. Zo’n beoordeling is een van de werkzaamheden die ik via de computer op kantoor of vanuit mijn home office uitvoer. Voor bestaande klanten voer ik onder andere locatie- en naamswijzigingen door.”
Hoe zo’n assessment in zijn werk gaat? “De fabrikant stuurt de nodige officiële documenten en procesbeschrijvingen op. Aan de hand daarvan toets ik of hun productieprocessen aan de Europese wet- en regelgeving voldoen. Is alles in orde? Dan krijgt de fabrikant de compliance-status en mag hij zijn producten in Europa verkopen. Binnen een jaar bezoek ik de productielocatie om te beoordelen of de fabrikant zich houdt aan de afspraken zoals die zijn beschreven.”
Zweden, Turkije, de Verenigde Staten. Maar ook China, India en Japan. Voor zijn inspectiewerk op locatie heeft Ashuni al heel wat van de wereld gezien. “Ik kom natuurlijk vaker bij de fabrikanten over de vloer. Want zolang een bouwer een bepaald model voertuig produceert, moeten de productieprocessen verlopen zoals bij het eerste assessment is afgesproken. Elke 2 à 3 jaar bezoek ik productielocaties voor zo’n toetsing. Soms eerder, als een vorige audit of een situatie bij de fabrikant daarvoor aanleiding geeft. In theorie betekent het dat ik zo’n 6 keer per jaar een week of 2 van huis ben.”
Overigens mogen fabrikanten zelf kiezen met welke autoriteit ze willen samenwerken. “Maar we zien dat de Nederlandse goedkeuringen gewild zijn. Waarom? Omdat wij nauwkeurig en efficiënt werken. Fabrikanten zijn er dan van verzekerd dat hun producten van hoge kwaliteit zijn. Als RDW doen we vaak verschillende audits tegelijk in een gebied. Dan reis ik soms ook samen met een collega. Dat is gezellig. En je leert van elkaar.”
“Sowieso blijf je in dit vak continu leren”, gaat hij verder. “Er gebeurt veel in de automotive-sector. En wetgeving verandert mee. Op kantoor spar je daarover met je collega’s en specialisten van andere afdelingen. Daarnaast kun je trainingen en cursussen volgen. Ook op locatie zie je veel. Het is heel gaaf om de steeds geavanceerdere productiemethoden met state-of-the-art robots in volle gang te zien.”