Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Na zijn hbo-studie autotechniek werkte Sef jaren aan de andere kant van zijn huidige bureau. In dienst van commerciële bedrijven begeleidde hij de aanvragen voor typegoedkeuringen van voertuigen of voertuigonderdelen. Nu is hij een van de inspecteurs die beoordeelt of die producten aan wet- en regelgeving voldoen; we noemen dat homologatie. “In Nederland is de RDW dé plek om aan homologatie in de automotive-industrie te werken. Met alle innovaties die spelen, heb ik als inspecteur een belangrijke rol in de vernieuwing.”
Aan variatie in zijn werk heeft Sef geen gebrek. Niet alleen omdat hij samen met zijn collega-inspecteurs van de divisie Voertuig Regelgeving en Toelating meer dan 30.000 goedkeuringsaanvragen per jaar beoordeelt, maar ook omdat er door innovaties heel nieuwe domeinen ontstaan. “Denk aan duurzame aandrijflijnen, cybersecurity en autonoom rijden. Als inspecteurs houden we (nieuwe) technieken tegen wet- en regelgeving aan en maken we de vertaalslag naar de praktijk. Wat vertelt de regelgeving over een onderwerp, welk doel hebben die regels en wat betekent dat in de praktijk voor de werking van een onderdeel of voertuig? Die uitdaging maakt mijn werk zo leuk.”
Het overgrote gedeelte van de beoordeling doet Sef vanachter zijn computer. Hij is zich maar al te bewust van de verantwoordelijkheid die bij zijn functie hoort. “Op basis van wet- en regelgeving beoordeel ik de documentatie van de fabrikant en de resultaten van de testen die bevoegde instellingen hebben uitgevoerd. Daarbij kijk ik of de documentatie compleet is, of in het hele proces de juiste procedures zijn gevolgd en of het te beoordelen product aan de wettelijke eisen voldoet. Geef ik de goedkeuring af, dan mag de fabrikant zijn product seriematig produceren en in Europa op de markt brengen. Zo draag ik bij aan de veiligheid op de weg en aan duurzame mobiliteit. Wat mijn werk extra leuk maakt is de vele contacten die ik onderhoud, zoals met fabrikanten en technische diensten.
Innovaties zorgen ook voor verandering in de manier waarop Sef en zijn collega’s werken. “Bij veel aanvragen geldt er een standaard beoordelingsproces, omdat bijvoorbeeld rem- en stuursystemen bekende systemen zijn, net als die voor het meten van geluidsemissies en brandstofverbruik. Maar ik werk ook mee in een projectgroep aan de beoordeling van Automated Lane Keeping Systems, een autonoom werkend rijsysteem. Een project dat veel complexer is en langer duurt, waarbij het belangrijk is dat we al vooraan in het goedkeuringsproces betrokken worden. Dat gaat niet puur vanachter je bureau. Ook op locatie beoordeel ik het goedkeuringsproces. En ik kijk mee op de testbaan. Heel gaaf, om zo dicht op ontwikkelingen te staan die over een paar jaar standaard in auto’s zitten.”
De combinatie van bureauwerk en af en toe op pad gaan bevalt Sef goed. “Het geeft me meer vastigheid dan een functie waarbij ik meestal onderweg ben, zoals in het verleden. Daarbij heb ik veel vrijheid om mijn werk naar eigen inzicht in te delen. En we kunnen zowel op kantoor als thuis werken. Bovendien biedt de RDW me veel mogelijkheden om aan mijn ontwikkeling te werken en door te groeien. Maar voorlopig heb ik nog genoeg mooie uitdagingen in mijn team.”