Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken alleen noodzakelijke en functionele cookies. Bekijk meer informatie over het gebruik van cookies.
Deskresearch, voertuigen keuren in de werkplaats en op hoge snelheid de bocht in. Het is allemaal onderdeel van Jeroens werk als inspecteur bij het RDW-testcentrum in Lelystad. “Ik duik diep in de wetgeving, help onze werkwijzen te vernieuwen én rijd in vaak bijzondere auto’s. Enorm gevarieerd werk met impact voor veilige mobiliteit.”
Personenauto’s, motoren, vrachtwagens, landbouwvoertuigen; ze worden allemaal grondig gecheckt in Lelystad. “Ik doe individuele toelatingskeuringen”, vertelt Jeroen. “Nu nog alleen voor personenwagens. Superdivers! Het kan gaan om gloednieuwe auto’s die in kleine oplagen worden gebouwd. Maar ook om auto’s die van diesel naar benzine zijn omgebouwd. Of die uit een land buiten Europa worden geïmporteerd. Ik onderzoek of ze veilig de openbare weg op mogen.”
Als inspecteur mag je de voertuigen testen waarvoor je een rijbewijs én een kwalificatie hebt. Na zijn overstap van de ANWB Wegenwacht naar de RDW heeft Jeroen zijn eerste kwalificatie behaald. “De eerste is het pittigst. Vooral omdat je de RDW-systemen en wet- en regelgeving moet leren kennen. Daar doe je wel een paar maanden over. Je leert snel door de goede begeleiding van een ervaren collega en de hulp van collega’s. Nu controleer ik zelfstandig de meest uiteenlopende auto’s. Van een KIA Picanto tot een Maserati GranTurismo. En van een Chevrolet-bus tot een Rolls Royce.”
Hoe zo’n test verloopt? Jeroen legt uit: “Om te beginnen controleer ik of alle nodige informatie in de aangeleverde documenten staat. Ook onderzoek ik of het voertuig niet gestolen is en of het een schadeverleden heeft. Daarna check ik of de documentatie bij het voertuig hoort; onder meer via het chassisnummer. Vervolgens ga ik naar de werkplaats om te controleren of de motor bij het voertuig hoort. En om zaken te testen als de stand van de koplampen, de remmen, de banden en de emissie.”
Elk onderdeel van een individuele typegoedkeuring heeft zijn charme, vind Jeroen. “Zowel het speurwerk achter de computer als de keuringen in de werkplaats. Maar het mooiste is toch de baan op gaan met een voertuig vol meetapparatuur. Daar test ik de stuurinrichting en systemen als ABS en ESP. Maak ik noodstops bij verschillende snelheden. En bepaal ik de topsnelheid van het voertuig. Vervolgens schrijf ik het testrapport. Voor die hele testcyclus, van bureau tot rapport, heb ik 4,5 uur de tijd.”
Wat Jeroens werk nóg leuker maakt, is zijn bijdrage aan vernieuwing binnen de RDW. “De wet- en regelgeving laat soms ruimte voor interpretatie. Bijvoorbeeld wanneer je een ESP-systeem voor bochtstabilisatie wel of niet test. Ik vond dat onduidelijk en stelde daar vragen over. Toen ontstond er een positieve discussie of we de juiste aanpak hanteerden. Inmiddels is het beleid voor het testen van dit systeem duidelijker, en dat volgen we nu. Dat je zulke impact hebt in de mobiliteit is heel gaaf!”